• DIY
  • Minimalisme
  • TIPS
  • Om Sarah Strange
  • Bloglovin
  • Email
  • Instagram
  • SARAH STRANGE

    DIY OG ET LANGSOMMERE LIV?

    MORLIV · November, 9

    Hvor er de voksne?

    Det slår mig ofte, at mit liv udefra må se relativt ‘voksent’ ud. Jeg er højgravid med mit andet barn, færdiguddannet, gift og andelsejer. Jeg har med andre ord en del af de point, som vi i min vennekreds kalder for “voksenpoint”. Af andre “voksenpoint” – som jeg ikke har – er opgraderingen til husejer, bilejer, en fastansættelse, for bare lige at nævne nogle af dem.. Vi tæller naturligvis ‘point’ i sjov, men jeg kan da godt høre, at det lyder voksent at sige “børn”, “mand” og “banklån” i én og samme sætning, når jeg sidder dér i frisørstolen og ser mig selv udefra.

    Alligevel er det meget sjældent, at jeg rent faktisk føler mig voksen. Jeg føler mig voksen-rolig, når jeg nyder ikke længere at skulle stresse over deadlines i forhold til både eksaminer og lejekontrakter. På den måde føler jeg mig mere settled end for bare få år siden. Jeg føler mig også mere settled med et barn, fordi der eksempelvis følger flere hjemme-timer med. Men dén form for settled-hed (hedder det dét? Det gør det nu.), ja, den passer mig godt. Jeg har altid godt kunne lide sådan en slags tryghed og ro, som jeg nu har fået.

    Andre gange føler jeg mig meget lidtvoksen. Som i skrivende stund, hvor vaskemaskinen pludselig ikke virker. (Og så kan jeg også godt høre, at det måske er lidt voksent i det hele taget at have en vaskemaskine, men lad det nu ligge..) Jeg har forsøgt dét der står i manualen. Men det virker ikke? Og vasketøjet flyder over det hele. Jeg er kommet hjem til en lejlighed, hvor morgenmaden stadig står på bordet, opvaskeren skal tømmes og det hele sejler lidt. Ikke meget. Bare lidt. Og nu? Nu virker den vaskemaskine ikke, og jeg har ærlig talt bare lyst til at sætte mig i sofaen og vente til de voksne kommer og ordner det. Men det gør der jo ikke. Jo. Om fem timer kommer min mand hjem, men alle de dér voksne praktikaliteter (som jeg godt ved er priviligerede voksensager), ja de falder tilbage på os. Fordi vi jo er de voksne?

    I sådanne situationer, ja, så kan jeg godt føle mig lidt opgivende. Få lyst til at lukke døren til mit værelse (som jeg ikke har), krybe under dynen og se en feelgood film. Flygte lidt fra det hele. Bortset fra, at der ikke lige kommer nogen og ordner det hele, mens jeg zapper ud. Det er nok dét der skræmmer mig mest ved ‘voksen’-mærkatet: At stå alene med ansvaret..

    Da jeg flyttede alene – efter at have boet med en veninde, og inden jeg flyttede sammen med en boooy (som Monica siger det i Venner) – da slog det mig for alvor hårdt. Jeg brugte den første time (eller tre) alene i min mikrolejlighed på at tude. Tude over alt dét der nu var mit ansvar helt alene. Bare dét at sætte bøgerne i reolen blev uoverskueligt. Alt det ansvar. Alt det, som alene hvilede på mine skuldre. Det slog mig omkuld. Jeg kom til at elske det. Friheden. Egenrådigheden. Jeg voksede. Og efter et års tid flyttede min kæreste (nu mand) ind. Og så var vi pludselig to, og alt blev lettere af at have én at dele det med. Men ansvaret er altså ikke blevet mindre. Skal lamperne hænges op? Så er det os. Skal hårdehvidevarer flyttes inden der kommer håndværkere? Så er det os. Er vores lån egentlig ok i rente? Det kan kun vi undersøge. Og hvad også med forsikringer? Og børneforsikringer i øvrigt? Det skal vi da også have kigget på. Nogle gange bliver jeg grebet af sådan en lyst til at gribe knoglen og ringe efter de voksne. Hallo? Er I der? Men der er jo ingen som dobbelttjekker skatteopgørelsen, forsikringspapirerne eller bankoversigten. Vi kan naturligvis rådgive os med de (ældre/andre) voksne vi har i vores liv. Men at søge den rådgivning? Dét er også op til os.

    Jeg har dog fundet et måde at modreagerer lidt i de situationer. Gøre noget andet voksent, som jeg elsker og lader op ved. Udnytte et af de privilegier, som også følger med ved at være blevet ‘voksen’: Selvbestemmelsen! At tage et langt bad, fordi det er mig selv der betaler vandregningen. At spise rester af pizza til morgenmad, hvis det er dét jeg har lyst til. At spise slik/chokolade lige når JEG bestemmer det. Selv lige inden mad!? Og med dét in mente vil jeg gå ned og hente min datter, handle fredagsguf og vente på at min mand kommer hjem, så vi sammen kan få fikset den vaskemaskine ❤️

  • COMING UP »

    Tirsdagens tip: Et gratis startkit til baby

    LÆS OGSÅ

    • Hvis jeg vidste, at det ville ende godt..
    • Noget af det, jeg kommer til at savne ved at være gravid.
    • De bedste barselsgaver

    Comments

    1. mardie says

      30/11/-0001 at 00:00

      Uhhhha, ja – og det stopper aldrig. Det er nu bare dejlig trygt at være to om det hele og have én at læne sig op af❤️

      Reply
    2. StayStrange says

      30/11/-0001 at 00:00

      Det gør det nemlig ikke. Jeg har engang hørt udtalelsen; “øger du dit gods, øger du din smerte”. Det passer meget godt, synes jeg. Des mere man ejer/des flere man holder af, des mere er der – også at bekymre sig om <3

      Reply
    3. venterpaavin says

      30/11/-0001 at 00:00

      Jeg har boet alene de sidste 12 år, og jeg elskeelsker det. Har aldrig tænkt på det som værende ‘ekstra’voksent – har mere tænkt, at det var fordi jeg var for umoden til at bo med andre. Altså ikke, at det ikke er forsøgt før i tiden(;
      Jeg elsker det tveæggede sværd det er at være voksen – selvbestemmelse er det bedste.

      Reply
    4. StayStrange says

      30/11/-0001 at 00:00

      Jeg elskede virkelig også at bo alene. Heldigvis elsker jeg også at bo med min mand ?
      Du har helt ret: det er virkelig tveægget, det sværd. Eget ansvar kan føles både fortvivlende stort og flyvende fantastisk.. Rigtig god søndag til dig! ?

      Reply

    Leave a Reply Cancel reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    FØLG OGSÅ MED PÅ INSTAGRAM..

    FØLG @sarah.stay.strange

    sarah.stay.strange

    Klar, parat, ny uge 🧘🏻‍♀️ . . . #skand Klar, parat, ny uge 🧘🏻‍♀️
.
.
.
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #softaesthetics #myscandinavianhome #mynordicroom #copenhagenhome #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Jeg er så småt begyndt at indrette altanen. Noge Jeg er så småt begyndt at indrette altanen. Noget jeg har glædet mig til i årevis. Ja, faktisk har jeg samlet krukker siden altanerne blev stemt igennem for flere år siden. Alligevel har jeg haft svært ved helt at vide, hvad jeg skulle gøre. Og jeg har været ok utålmodig med mig selv. Men jeg ved også, at jeg virkelig godt kan lide at gå rum til. Se hvor lyset falder. Mærke, jeg bedst kan lide at sidde. Hvilke funktioner der er smarte hvor. Og jeg har aldrig haft en altan før. Aldrig prøvet at indrette et uderum. Så jeg har siddet derude. Gået frem tilbage og lidt rundt om mig selv. Men i dag kom de første planter i krukker. Endelig. 
.
.
.
#diyplanter #diyplants #urbanjunglebloggers #plantreels #vindueskarm #growsomethinggreen 
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #myscandinavianhome #mynordicroom #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Jeg elsker tips og tricks. Særligt dét her tip o Jeg elsker tips og tricks. Særligt dét her tip om at krølle bagepapiret godt og grundigt for at kunne forme det har rocket min køkkenverden (og afhjulpet min utålmodighed med bagepapir) betydeligt siden, jeg så det første gang. Så tak for at vise mig det engang for flere år siden, @evapryds ✨ Og hvilken bedre dag at vise det selv end på selve hvedernes aften? 

Disclaimer: Jeg føler faktisk, jeg sælger mig selv som noget jeg ikke helt er, med den her video; nemlig én der bager hveder👩🏻‍🍳 Sandheden er, at jeg aldrig før har bagt dem. Nogensinde. Lysten har været der, bevares. Jeg kan faktisk godt lide at stå i et køkken. Og elsker hveder. Men en estimeret hævetid på +to timer og børn om anklerne har fået det til at virke som et umenneskeligt projekt for mig de sidste 7 år. Helt ægte u- og overmenneskeligt. Så hvis du er dér, vil jeg bare lige sige, at jeg ser dig. Små børn (og life) kan være tough. Tricket virker også til frysepizzaer, skulle jeg hilse at sige 🥂
.
.
.
#tipsogtricks #køkkentips #simpletips #bagepapirsproblemer #tirsdagstip #påentorsdag #torsdagstip ?
    Nogle gange bliver det ca. som jeg havde forestill Nogle gange bliver det ca. som jeg havde forestillet mig. Andre gange not so much. Gæt hvilken én af gangene dét her hjørne var 😅🔨
(Hint: tegningen er tegnet dage før🫠)
.
.
.
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #softaesthetics #myscandinavianhome #mynordicroom #copenhagenhome #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Maj 💆🏻‍♀️✍🏼 . . . #bujolove #bujo Maj 💆🏻‍♀️✍🏼
.
.
.
#bujolove #bujoinspire #simplebulletjournal #minimalisticbulletjournal #minimalisticbujo #monthlyspread #monthlylog #monthlylogbulletjournal #bulletjournaling #bulletjournals #bulletjournalmonthlylog #bujominimalist
    I går lavede jeg måske verdens hurtigste aftagel I går lavede jeg måske verdens hurtigste aftagelige pudebetræk af et stykke stofrest. Er ikke særlig tålmodig, når det kommer til DIY’s for tiden. Måske fordi jeg bare gerne vil helt på plads. Måske fordi jeg bruger rigeligt tålmodighed på at strikke på små pinde til @nakedknit. Uanset hvad, gik det endnu hurtigere end forventet (også fordi jeg kun gad sætte to nåle i som markering). Men det gik. Næsten lige så hurtigt som videoen her. Der er nu noget tilfredsstillende over at nå i mål med bare et lille mål om dagen 👊
.
.
.
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #softaesthetics #myscandinavianhome #mynordicroom #copenhagenhome #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Efter en virkelig produktiv weekend, gik det op fo Efter en virkelig produktiv weekend, gik det op for mig, hvor glad det gør mig at komme mere og mere på plads og lave mere DIY herhjemme. Igen. Derfor vil jeg forsøge at lave mindst én DIY / gør-det-selv-ting herhjemme om dagen det næste stykke tid. Men i dag regnede det. Igen. Og jeg var træt. Så jeg tænkte, at den her lille frisure-guide gælder for dagens DIY!? Fordi lidt har også ret, ikke? 💁🏻‍♀️
.
.
.
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #softaesthetics #myscandinavianhome #mynordicroom #copenhagenhome #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Et foto fra en weekend, jeg allerede savner lidt p Et foto fra en weekend, jeg allerede savner lidt på forhånd. Og samtidig et foto, som kort afklarer rumfordelingen herhjemme; fotoet er taget fra jeg træder ind af hoveddøren. Til højre ligger børnenes værelse og til venstre wc’et (sorry for ikke at lukke døren 🫠). Længere fremme til højre er vores soveværelse / ‘bløde’ stue, og ligefrem + til venstre er det gule køkken / leverum. Én eller anden dag laver jeg en video af før/efter. Men lige nu føles det stadig som ‘midt i mellem’ fordi der er så mange løsninger i hjørnerne, jeg ikke helt har regnet ud. Men meget er sket på et par måneder, og så langt så godt: vi har omdannet en 2-værelses til en 3-værelses, og vi holder fri i weekenderne 🥲
.
.
.
#skandinaviskæstetik #småhjem #compactliving #compacthouse #indretning #indretningsinspiration #indretningstips #indretningmedgenbrug #indretmedgenbrug #indretningsideer #thescandinavianhome #boligindretningogkreativitet #boliginspo #nordicspace #nordiskinteriør #nordiskehjem #thescandinavianhome #stillwithstories #homemadehome #solebich #softaesthetics #myscandinavianhome #mynordicroom #copenhagenhome #staystrangehome #staystrangediy #livetpåfemte
    Følg..
    This error message is only visible to WordPress admins
    There has been a problem with your Instagram Feed.

    KATEGORIER

    • DIY
    • For resten
    • HJEMLIG INSPIRATION
      • GRØNT HJEM
      • indretning
      • Jul
      • Minimalisme
      • Påske
      • slow fashion
    • Ikke-kategoriseret
    • KLIMA
    • TANKESPIND
      • MORLIV
      • OM AT BLOGGE
      • Store begivenheder
      • TORSDAGSTANKER
    • TIPS
      • BILLIGE TRICKS
      • fredagsfif
      • Tirsdagens tip
      • Ugens genudsendelse
    • Uncategorized
    • Underholdende underholdning
    • weekend mode

    est 2017

    SARAH STRANGE

    ARKIV

    Copyright © 2026 Sarah Strange / Theme by Eclair DesignsGenesis Framework · WordPress · Log in